Tuesday, December 15, 2009

dahsyatnya syirik..?


salam untuk semua....

hari ni aku cite cket tentang syirik utk kite kongsi bersama....

Setiap muslim pasti mengetahui bahwa SYIRIK hukumnya adalah HARAM. Namun, apakah kita telah mengetahui hakikat syirik serta seberapa besar tingkat keharaman dan bahayanya? Boleh jadi ada yang berkata, “Syirik itu haram, harus ditinggalkan!”, namun dalam kesehariannya kite bergelumang dalam amalan kesyirikan sedangkan ianya berlaku tanpa kite sedari.


Makna Syirik

Allah memberitakan bahwa tujuan penciptaan kita tidak lain adalah untuk beribadah kepada-Nya, sebagaimana firman Allah, “Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku.” (Adz Dzariyat: 56). Ibadah adalah segala sesuatu yang dicintai dan diredhai oleh Allah baik berupa perkataan atau perbuatan, yang zahir maupun yang batin. Ibadah disini meliputi doa, solat, nadzar, korban, rasa takut, istighatsah (minta pertolongan) dan sebagainya. Ibadah ini harus ditujukan hanya kepada Allah tidak kepada selain-Nya, sebagaimana firman Allah Ta’ala, “Hanya kepadaMu lah kami beribadah dan hanya kepadaMu lah kami minta pertolongan.” (Al Fatihah: 5)

Barangsiapa yang melakukan salah satu ibadah tersebut kepada selain menyembah Allah maka inilah kesyirikan dan pelakunya disebut musyrik. Misalnya seorang berdoa kepada orang yang sudah mati, berkorban (menyembelih haiwan) untuk jin, memakai tangkal dan sebagainya. Ini semua termasuk kesyirikan dan ia telah menjadikan orang yang sudah mati dan jin itu sebagai sekutu bagi Allah subhanahu wa ta’ala..
Kedudukan Syirik

 

Syirik merupakan dosa besar yang paling besar. Abdullah bin Mas’ud r.a berkata: Aku pernah bertanya kepada Rasulullah , “Dosa apakah yang paling besar di sisi Allah?” Nabi  S.A.W bersabda, “Engkau menjadikan sekutu bagi Allah, padahal Dialah yang telah menciptakanmu.” (HR. Bukhari dan Muslim)
Maka sudah sewajibnya bagi kita untuk berhati-hati jangan sampai ibadah kita dicampuri dengan kesyirikan sedikit pun, dengan mendalami dan mempelajari ilmu agama yang benar agar kita mengetahui mana yang termasuk syirik dan mana yang bukan syirik. Hendaklah kita merasa takut terjerumus ke dalam kesyirikan...semoga dengan sedikit info yang aku dpt ni dpt membuka mata hati kita agar menjauhi apa yang telah dilarang oleh Allah kepada kite ...wallahua'lam...dan jika ada komen dan teguran jika aku tersilap...bolehlaa..memberi teguran...

No comments: